2012. augusztus 23., csütörtök

Gyereksör

Leányunk nem kisbaba már. Erre minden nap többször is emlékeztet minket. Koordináta rendszerében most kezd megszilárdulni sok olyan fogalom, ami nekünk fölnőtteknek nem is kérdés. Ki a nagy és ki a kicsi? Ki az öreg és ki a fiatal?

Megtanultam, hogy mindent magára vonatkoztat és magához viszonyít. Ha kérdezi, "nagy vagy?" akkor azt önmagához képest érti. A beszélgetések finn-magyar kevert nyelven zajlanak. (Tykkätkö sinä siitä sörtä? Onko se rendőrbácsi kiltti?, stb). A "De" egyenértékű az igennel. 




Hallgassunk bele a végtelen beszédfolyamba egy random ponton, legyen ez péntek reggel nyolc órakor. 

Friida: - Apa nagy? 
Én: - Igen. 
F: - És Friida? 
- Friida kicsi. 
F: - Igen. De Friida egy kicsit nagy is. Két éves!
- Három. Háromszáz!
F: - Nem, három! Apa nagy? 
- Igen. 
F: - Friida is nagy, és akkor ihat sört...Te szereted a sört? 
- Igen. De neked nem ízlene, és nem is ihatsz olyat. 
F: - Miért? 
- Mert keserű. És alkohol van benne, amitől beteg leszel, apát pedig börtönbe viszik, mert sört adott neked.
F: - A rendőrbácsik? 
- Igen. 
F: - A rendőrbácsi kedves? 
- Igen, ő kedves. 
F: - Én szeretem a rendőrbácsit! Majd eljön ide az autójával nénónénó
- Nem jön ide, mert nem adok neked sört. 
F: - De. Gyereksört. 
- Nincsen gyereksör. Adok neked kakaót. 
F: - Kávét. 
- Jó, nevezzük kávénak. 
F: - Friida szereti a kávét. Apa is szereti a kávét. Te most Feri papa vagy? 
- Nem.
F: - De, beszélj Feri papa!
- Na jó. Hóhó, hűvee pejvee, én vagyok a Feri papa, nézd milyen bajuszom van! Hol van ez a Friduska? Szeretsz úszni? Majd megtanítalak. Hú, de megéheztem! Akkorát szaunáztam, hogy...! Oké, ennyi elég lesz.
F: - (vigyorog) Beszélj még. Te vagy Feri papa? 
- Én a Feri apa vagyok. Vigyázz, levered a kakaót!
F: - Kávét. Nem piszkoltam össze az asztalt. Friida ügyes! 
- Töröld meg a szádat. 
F: - Konyharuhával. Egyedül!
- Kérsz még enni vagy inni? 
F: - Nemnem! 
- Akkor mehetsz mosakodni és pisilni.
F: - Friida már pisilt a bilibe. 
- Mikor? 
F: - Holnap.
- ....
F: - Én már nem kérem ezt a joghurtot. 
- Semmi baj, ettél már eleget. Mehetsz.
F: - Apa jó! 
- Köszönöm, kedves vagy, hogy ezt mondod. Anya is jó. 
(vigyázz, leesel a székről, rendesen mássz le róla!..ez nem vicces)
- ....és Ági mama és Feri papa is. 
F: - Én szeretem a Feri papát! Ő a kedvenc nagypapám. 
- Seppo papa is jó, nem? 
F: - De. Seppo papa a kedvenc nagypapám. 
- Feri papa nemsokára idejön majd repülőgéppel... 
F: -...és leszáll így zzzsíííí sssszzss! 
- Igen, és eljön ide hozzánk.  
F: - És itt fog aludni...És nem megy innen el soha többé.
- Igen, ott fog aludni a kanapén.  
F: - Ott? 
- Igen. De csak négy napig, utána visszamegy Székesfehérvárra Ági mamához. 
F: - Uszodába? 
- Biztos uszodába is megy majd. Meg szaunába is. 
F: - Friida nem akar szaunába menni.
- Múltkor még szerettél, amikor együtt voltunk. Amikor elhoztad Trinci bácsit (G.I. Joe katona, Friida adott nevet neki) és kitakarítottál a zuhanyzóban a Múminos törülköződdel. 
F: - Én nem akarok szaunába. 
- ...menni. Értem, nem kell neked.
F: - Friida kicsit éhes. Friidának szép, gömbölyű hasa van. Apának is szép, gömbölyű hasa van. Apa bácsi?
- Igen, bácsi vagyok. 
F: - Neeehem! Apa nem bácsi! 
- Hát micsoda? Néni?
F:  -Nem, apa Feri apa. 
- De apa is bácsi. 
F: - Friida is bácsi.....Neeem is! (nevetgél) Friida kislány vagyok! Naaagy kislány! Nem vagyok baba. A babák így beszélnek oáá oáá, és az anyukájuk melléből esznek tejet, de Friida nem! 
- Nem, te már nagylány vagy. És nem is kell már pelenka neked. És beszélni is tudsz. 
F: - Meg ugrálni is! Brekk brekk brekk! És iskolába járok!...Neeheem is! :)
- Óvodába. 
F: - Nem megyünk holnap óvodába? 
- Nem, holnap hétvége. 
F: - (örömtáncot lejt) Jesszhurrá, jesszhurrá! Nem megyek óvodába, jesszhurrá! 
- De ma mennünk kell, kezdj el öltözni lassan. Kell bugyi. 
F: - Nem ment pisi a bugyogóba! Friida már nagylány.
- Ügyes voltál. Húzd fel ezt. Hűvös van, melegen kell öltözni. Keressünk egy erősebb nadrágot.
F: - Neeeem akarok nadrágot! (érthetetlenül sikoltozik, földön vonaglik)
- Jó, szoknya is lehet. Keresünk egy szép szoknyát, de kell alá pitkikszet (angolul: leggings, magyarul nem is tudom). Megmutathatod milyen szép szoknyád van. Anya pedig csinál neked szép frizurát.  
F: - Apa. 
- Nem, apa nem tudja, hogy kell a hajcsatokat használni. Félek, hogy meghúzom a hajad. Na, már készen is vagyunk. 
F: - Apa egyedül felöltöztetett engem!
- Kell még rád zokni. Vedd fel egyedül.
F: - Nem tudom...

...és így tovább.





Finnisztán a Facebookon is! Gyere, és nézz még több finn dolgot, ha ennyi nem lenne elég! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése